مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 14 پرو مکس

مقایسه آیفون 13 پرو مکس و آیفون 14 پرو مکس

در تابستان سال 1401 محصولات جدید اپل معرفی شدند. یکی از مهم‌ترین تولیدات این شرکت یعنی آیفون‌های نسل 14 هم رونمایی شدند. این آیفون در دو سری 14 و 14 Plus، همچنین در دو سری پرو یعنی آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس معرفی شدند. این گوشی‌ها نسبت به نسل قبلی خود قابلیت‌های جدید به آنها اظافه شد که به جذابیت آن‌ها بسیار افزود. در ادامه ما بهترین سری آیفون 14 و نسل قبلی خود یعنی آیفون 14 پرو مکس را در کنار آیفون 13 پرو مکس مورد بررسی قرار می‌دهیم تا بدانیم چقدر نسبت به نسل قبلی پیشرفت کرده و آیا ارزش دارد که گوشی آیفون 13 پرو مکس را بفروشیم و محصول جدید اپل را خرید کنیم یا خیر! در ادامه قصد داریم تغییرات آیفون را مورد بررسی قرار دهیم.

مقایسه طراحی آیفون 13 پرو مکس با آیفون 14 پرو مکس

در بخش طراحی آیفون 14 پرو مکس نسبت به 13 پرو مکس از لحاظ ظاهری خیلی تغییری نکرده است فقط کمی لنز‌های آن بزرگ‌تر شده. اما در نمای جلویی دیگر ناچ (بریدگی بالای نمایشگر) وجود ندارد و بخش بیضی شکلی به اسم Dynamic Island وجود دارد که بسیار جذاب است.

مقایسه طراحی آیفون 13 پرو مکس و آیفون 14 پرو مکس

آیفون 14 پرو مکس اندازه‌ی 6.7 اینچی دارد و نسبت به نسل قبلی خود تغییری نکرده است. جنس بدنه پشتی، صفحه نمایش و فریم دوری هم تفاوتی نداشته.اینجا یک نکته منفی وجود دارد ضخامت این گوشی نسبت به نسل خود 0.2 میلی متر افزایش پیدا کرده است. به این نکته باید توجه داشته باشید که آیفون 13 پرو مکس هم ضخامت زیادی  داشته است؛ این موضوع میتواند در دست گرفتن آیفون 14 پرو مکس را کمی سخت کند.

امسال رنگ جدید بنفش به آیفون‌های سری پرو اضافه شده است و رنگ آبی حذف شده که این رنگ بسیار جذاب و قشنگ است. در بخش طراحی باید اشاره کنیم که حاشیه‌های صفحه نمایش هم 1 درصد کمتر شده است. در کل در بخش طراحی به تمام تفاوت‌ها اشاره کردیم. بیشترین تغییری که در بخش مقایسه طراحی باید به آن اشاره کرد، تغییر در ناچ صفحه نمایش و البته اندازه دوربین‌ها است.

مقایسه صفحه نمایش آیفون 13 پرو مکس با آیفون 14 پرو مکس

در بخش صفحه نمایش تغییرات جذابی رخ داده است. یکی از مهم ترین اتفاق‌هایی که در نمایشگر این گوشی در نظر گرفته شده است، روشنایی آن است که از 1000 به 2000 نیت رسیده؛ یعنی روشن ترین صفحه نمایش بین تمام گوشی‌ها!

مقایسه صفحه نمایش آیفون 13 پرو مکس و آیفون 14 پرو مکس

از تغییرات دیگر می‌توان به بالا رفتن تراکم پیکسلی این گوشی اشاره کرد که در نمایش تصاویر و ویدیو‌ها جزئیات بیشتری نمایش می‌دهد. یک ویژگی که کاربران آیفون چندین سال منتظر آن هستند بلاخره به این گوشی اظافه شده یعنی صفحه نمایش همیشه روشن! که بسیار جذاب و کابردی است.

صفحه نمایش این گوشی الان بین 1 تا 120 هرتز سوییچ می‌شود که در مصرف بهینه‌تر باتری تاثیر دارد صفحه نمایش آیفون‌های سری 13 پرو بین 10 تا 120 هرتز، نرخ بروزرسانی شان سوییچ می‌شد. اابته رزولوشن این گوشی کمی بیشتر شده ولی خیلی قابل مشاهده نیست.

مقایسه سخت افزار آیفون 13 پرو مکس با آیفون 14 پرو مکس

آیفون 14 پرو مکس از بهترین و جدیترین پردازنده اپل یعنی A16 Bionic استفاده می‌کنند که بهترین پردازنده بین تمامی گوشی‌ها است. طراحی این پردازنده نسبت به نسل قبلی خود از 5 به 4 نانومتر رسیده است که در مصرف انرژی و دمای این چیپست تاثیر گذار است.

A16 Bionic تعداد ترانزیستور‌هایش افزایش پیدا کرده که در اجرای فرمان‌های همزمان بهبود داشته است. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که آیفون 13 پرو مکس پردازنده بسیار قدرتمندی دارد و میتواند سال ها بدون کوچکترین لگ و کندی، از پس اجرای سنگین ترین برنامه ها و بازی ها برآید؛ در صورتی که قصد دارید گوشی خود را از 13 پرو مکس به 14 پرو مکس ارتقا دهید، این موضوع را بدانید که از نظر سرعت عملکرد هیچ تفاوتی بین این دو حس نخواهیدد کرد.

در کل چیپست در بخش تک هسته ای شاید تفاوت زیادی نداشته باشد اما در بخش عملکرد چند هسته‌ای پیشرفت قابل توجه‌ای داشته است. این گوشی مثل نسل قبل در چهار نسخه 128، 256، 512 و یک ترابایت با رم 6 گیگابایت معرفی شده است.

مقایسه نرم افزار آیفون 13 پرو مکس با آیفون 14 پرو مکس

با آیفون‌های سری 14، سیستم عامل IOS 16 هم معرفی شد که کلی امکانات جدید ظاهری و بصری به آن اضافه شد. البته شما می‌توانید IOS 16 را روی آیفون‌های سری 13 خود نصب کنید. از امکانات خاص نرم افزاری که بر روی این گوشی‌ها اضافه شده، میتوان به صفحه نمایش همیشه روشن (Always On) اشاره کرد. انیمیشن های جذابی که برای بخش ناچ کپسولی جدید آیفون ها در نظر گرفته شده است، به اندازه ای زیبا و بهینه طراحی شده است که امکان دارد همین ویژگی، افراد را ترغیب به خرید آیفون 14 پرو مکس نماید.

مقایسه سخت افزار آیفون 13 پرو مکس و آیفون 14 پرو مکس

صفحه نمایش همیشه روشن آیفون بسیار نسبت به گوشی‌های اندرویدی خاص تر و کاملا قابل شخصی سازی است. قسمت Dynamic Island هم هینطور که اشاره کردیم بسیار جذاب است زیرا که در قسمت تماس، نوتیفیکیشن، پخش موزیک و تشخیص چهره در اپ استور انیمیشن‌های دلنشینی دارد. اپل با این کار ناچ مزاحمش را به یک نقطه قوت تبدیل کرده که میتواند در فروش گوشی هایش بسیار تاثیرگذار باشد.

مقایسه دوربین آیفون 13 پرو مکس با آیفون 14 پرو مکس

دوربین‌های آیفون 14 پرو مکس شاید یکی از بزرگترین تغییرات آن باشد. دوربین اصلی این گوشی از 12 به 48 مگاپیکسل ارتقا پیدا کرده است که این یک پیشرفت بزرگ در بخش عکاسی است. عکس‌ها با دوربین اصلی در نور روز و شب بهبود‌هایی داشته است اما قابلیت جدید اضافه شده به نرم افزار دوربین این است که شما می‌توانید عکس خام با رزولوشن 48 مگاپیکسل بگیرید که سطح جزئیات عکس بسیار زیاد است.

لنز‌های این گوشی نسبت به سال پیش بزرگتر شده است (دریچه دیافراگم گشوده تر) که به این معناست دوربین‌ها در شب نور بیشتری دریافت می‌کنند و در شب عکس‌های با کیفیت‌تری نسبت به آیفون 13 پرو مکس می‌توانید ثبت کنید.

لرزشگیر دوربین اصلی به طور محسوسی پیشرفت داشته و موقع دویدن و راه رفتن می‌توانید فیلم‌های باکیفیتی ثبت کنید و از نبود لرزش‌های دستتان در ویدیو لذت ببرید. دوربین اولترا واید این گوشی در بخش عکاسی در شب بسیار پیشرف داشته است. دوربین تله هم تا 3 برابر به شما عکس با زوم اپتیکال ارائه می‌دهد که ثبت جزئیات آن نسبت به آیفون 13 پرو مکس بیشتر شده است. در بخش نرم افزار دوربین گوشی زوم 2X هم به شما نمایش داده می‌شود که به این معناست یک عکس فول رزولوشن 48 مگاپیکسلی ثبت می‌کند و آن را بدون افت کیفیت برش می‌دهد.

فلش‌های این گوشی ارتقا پیدا کرده که از 9 تا LED تشکیل شده است و با توجه به میزان دور یا نزدیک بودن سوژه مدل‌های مختلف نور را از خود ارائه می‌کند. به بزرگترین تغییرات بخش دوربین هم اشاره کردیم که خیلی با نسل قبلی خود تفاوتی ندارد.

مقایسه باتری آیفون 13 پرو مکس با آیفون 14 پرو مکس

بخش باتری در مقایسه گوشی آیفون 14 پرو مکس با آیفون 13 پرو مکس هیچ فرقی نمی‌کند. چه از لحاظ شارژدهی و چه از لحاظ ظرفیت باتری همه چی یکسان است. این گوشی هم از آداپتور 27 وات و شارژ وایرلس 15 وات پشتیبانی می‌کند. البته باید اشاره کنیم بین گوشی‌های پرچمدار بازار آیفون 13 پرو مکس بهترین عملکرد باتری را داشت در مورد آیفون 14 پرو مکس هم این قضیه صدق می‌کند.

جمع بندی

در مجموع، گوشی‌های اپل نسبت به نسل قبل خود همیشه تغییرات کم اما جذابی ارائه میدهد. اگر قابلیت‌های نرم افزاری جدید مثل صفحه نمایش همیشه روشن یا انیمیشن‌های بخش Dynamic Island، دوربین 48 مگاپیکسلی و صفحه نمایش 2000 نیتی برای شما جذابیت دارد با توجه به اختلاف قیمت چند میلیون تومانی، ارزش دارد گوشی خود را عوض کنید. اما اگر این ویژگی ها برای شما جذابیت خاصی ندارد، زیاد با گوشی خود عکاسی نمیکنید یا حداقل به صورت حرفه ای عکسبرداری نمیکنید، همچنان آیفون 13 پرو مکس میتواند تمام نیازهای شما را به بهترین نحو پاسخ دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *